Predstavnici MINS-a ispratili prezentaciju rezultata Ankete 1000 preduzeća u Privrednoj komori Srbije

09/26/2019

Po pozivu USAID, skupu su prisustvovali i predstavnici MINS:

Obren Šiljković, saobraćajni inspektor Sekretarijata za inspekcijske poslove GU grada Beograda, član Upravnog odbora MINS i Olivera Gaborov Lazić, urbanistički inspektor Sekretarijata za inspekcijske poslove GU grada Beograda, zamenik predsednika Skupštine MINS.

Nakon obavljenog prijavljivanja prisustva, prezentacija rezultata „ANKETE 1000 PREDUZEĆA“ je otpočela, nešto posle 10 časova, uvodnim delom u kojem je pušten prilog sa veoma dinamično plasiranim izjavama ispitanika ankete.

Nakon uvodnog dela, prisutnima se sa govornice obratio Džo Lauter, direktor Projekta saradnje za privredni razvoj, koji je veoma jasno i koncizno, sa prikazanim grafikonima, proveo kroz rezultate ankete. Objasnio je da je anketa sprovedena po regionima Srbije i da su anketirana mala i srednja preduzeća.

Anketiranje je otpočelo još 2011.godine, međutim, prikazani su rezultati od 2013.godine, za svaku godinu ponaosob, jer se 2013.god. promenio sistem vršenja ankete.

Najznačajniji momenti njegovog izlaganja, sa stanovišta zaposlenih u lokalnoj, odnosno državnoj upravi su sledeći:

-prema izjavama najvećeg broja ispitanika, rad javne uprave je povećao efikasnost;
-izražen je pozitivan stav u odnosu na povećan obim i intenzitet dijaloga između javnog i privatnog sektora koji je za cilj imao učešće privatnog sektora na reformu propisa;
-uočeno je smanjenje percepcije korupcije u državnoj upravi;
-iznet je zaključak da siva ekonomija predstavlja bitku koja se još uvek vodi.
Konstatovano je da su inspekcije postale efikasnije i da su manje opterećujuće za privredne subjekte, ali da je potrebno nastaviti punu implementaciju reforme.

Analizom prikazanog grafikona na temu: Evaluacija rada inspektora – slaganje sa stavovima kroz vreme, prisutni su mogli da uoče da je u odnosu na 2013.godinu do vidnog poboljšanja u radu inspekcija došlo nakon usvajanja Zakona o inspekcijskom nadzoru 2016.godine, ali da je u prethodne tri godine došlo do malog pada u pogledu korišćenja naloga i kontrolnih lista.

U tekstualnom delu brošure koju su prisutni dobili, navedeno je da je došlo do poboljšanja u koordinaciji inspekcija, iako se to baš i ne može zaključiti iz grafikona u prilogu. Međutim, opšti utisak nakon celokupnog izlaganja je ipak afirmativan za reforme koje se sprovode na polju inspekcijskog nadzora.

Nakon Lauterovog izlaganja, Dragana Stanojević je u svojstvu moderatora otvorila panel sa temom: „DOKLE SMO STIGLI I ŠTA NAS OČEKUJE?“. U panelu su učestvovali:
1. Branko Ružić, ministar državne uprave i lokalne samouprave,
2. Nj.E. Kajl Skat, ambasador SAD,
3. Miroslav Miletić, savetnik predsednika Privredne komore Srbije,
4. Džo Lauter, direktor Projekta za privredni razvoj.

Učesnici panela su izneli svoje viđenje i najjače utiske u odnosu na iznete rezultate „ANKETE 1000 PREDUZEĆA“, a moderatorka je svojim pitanjima usmeravala razgovor na pojedine segmente koji se odnose na najvažnije faktore za ekonomski rast Srbije, na poboljšanje efikasnosti lokalne i državne uprave, na reformu inspekcijskog nadzora i uvođenja platforme „E – inspektor“…

Iz njihovih izlaganja izdvajamo najznačajnije segmente koji se tiču inspekcijskog nadzora:
-Nj.E. Kajli Skat je pohvalio USAID kao nosioca posla u ovom anketiranju. Rekao je da je u ovom momentu, inspekcijski nadzor jedan od najmanje ozbiljnih problema. Pohvalio je postupak u kojem se sada inspekcijski nadzor vrši na osnovu procene rizika i u odnosu na tu procenu se ide u nadzor samo kod određenih subjekata. Takođe je pohvalio savetodavnu ulogu inspekcije.

-Ministar Ružić je konstatovao da uprava nije kočničar, nego pomoćni servis privredi. Naveo je da smo od bauka koje su inspekcije bile, napravili inspekciju koja je savetodavna. Pomenuo je i da se sada ide koordinisano u inspekcijski nadzor.Takođe je konstatovao da se odijum privrede prema inspekcijskom nadzoru iz 2012.-2013.godine znatno smanjio, kao i da treba izvući pouke iz ovog istraživanja i nastaviti sa reformama. Rekao je da je „E- inspektor“ kruna reforme inspekcijaskog nadzora, kao i da je koordinaciona komisija uradila mnogo po pitanju statusa republičkih inspektora. Posebno je naglasio da je potrebno demistifikovati dosadašnja shvatanja i da inspekcija nije trošak za državu, nego da upravo inspektori pune budžet i sprečavaju sivu ekonomiju. Osvrnuo se na rezultate ankete , gde je 74% ispitanika iz privrede ocenilo da je uprava efikasnija.

Govorio je o platformi „E- inspektor“ i da će se:

– preko ove platforme obezbediti upravljanje rizicima,

– postići ušteda novca i zdraviji i bezbedniji život,

– napraviti jedinstvena baza privrednika,

– napraviti jedinstvena formula za izračunavanje rizika i

-da će biti postignuta predvidivost postupanja inspektora pri nadzoru.

Rekao je da je jako važno da ova platforma profunkcioniše u praksi u svim inspekcijama.
Najavio je da nas od 01.09.2020.godine očekuje formiranje Centralnog registra stanovništva, koji će predstavljati skup podataka iz 13 baza iz 7 različitih institucija.

Gospodin Miletić je materijal dobijen ovom anketom nazvao polaznom osnovom za pravljenje planova za naredne godine. Takođe je rekao da rezultati ove ankete imponuju Komori i da im je posebno značajno priznanje za posredovanje u javno – privatnom dijalogu. Govorio je o inicijativi da se smanji porez na zarade sa 63 na 45% kao i o smanjenju sive ekonomije sa 21 na 15,6%.

Pored razgovora o mogućim pravcima razvijanja firmi sa ovih prostora posebno je skrenuta pažnja na neophodnost uvođenja digitalizacije. Digitalizacija je pomenuta kao neophodnost i u javnom sektoru, a Ministar Ružić je rekao da digitalizacija kao stil života treba da bude nešto čemu svi stremimo.